Doe de postcodecheck

Glasvezel, ook voor u?

Vragen?


    • Op 18 juli 2022 had 31% van de adressen in Zeeuws-Vlaanderen zich ingeschreven voor glasvezel. Dit was helaas niet voldoende om te kunnen starten met de aanleg. Er is daarom besloten om de campagne te verlengen. Wanneer GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen op 1 oktober 35% heeft gehaald, gaan wij zoals eerder aangegeven vanaf eind 2022 een supersnel, modern glasvezelnetwerk aanleggen.


    • Woont u in één van de kernen of heeft u een Delta coax tv-kabel aansluiting, dan kunt u zich nog steeds tegen ons oorspronkelijke aanbod van € 200,- aanmelden.


    • Aanmelden kan zeker nog, maar wij moeten wel kijken naar de daadwerkelijke kosten voor uw adres. Dit omdat het beoogd aantal aanmeldingen van 40% niet gehaald is worden de kosten niet meer gedekt en gaan de gemiddelde kosten omhoog. Wij proberen uiteraard zoveel mogelijk adressen voor de € 2.300,- mee te nemen.


    • GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen wil glasvezel aanleggen in de kleine dorpen en de buitengebieden van de gemeenten Sluis, Hulst en Terneuzen. Het gaat om alle adressen in de buitengebieden en om de adressen in de dorpen en kleine dorpen of buurtschappen. De grote dorpen/steden zoals Terneuzen en Hulst en Axel vallen buiten ons gebied. Daar leggen andere landelijke partijen glasvezel aan. Glasdraad wil in een gebied van ruim 650 vierkante kilometer 25.000 adressen aansluiten (buitengebied en dorpen). Wij willen glasvezelaanleggen in dorpen als Hoek, Sluis, Eede, Aardenburg, Cadzand, Grauwe, Vogelwaarde maar ook in Wulpenbek, Knol, Driewegen, Philipine en dergelijke. Alle buitengebied adressen en de dorpen in Zeeuws-Vlaanderen.

      Doe de postcodecheck op onze website om te kijken of uw woning in aanmerking komt.


    • De wereld om ons heen verandert door het internet. De afgelopen decennia zijn de ontwikkelingen heel snel gegaan. De grote steden worden wel van glasvezel voorzien door de grote aanbieders in Nederland zoals KPN. Wij bieden nu juist de kleine dorpen de mogelijkheid om voor glasvezel te kiezen. Zo kan iedereen binnenkort profiteren van de voordelen van glasvezel.


    • Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk.


    • Glasvezel is een hele dunne draad van glas die het mogelijk maakt om data met hoge snelheid over grote afstanden te transporteren. Dit gaat veel sneller en is veel stabieler dan het transport van Data via de kabel of via de telefoonlijn.

      Bij glasvezel is er sprake van een unieke verbinding tussen twee punten, elke gebruiker heeft een eigen glasvezelkabel van de apparatuur van de serviceprovider tot in de woning en hoeft die verbinding niet te delen. Oorspronkelijk werd glasvezel toegepast op hoofdroutes, omdat daar de meeste capaciteit nodig is.

      Voor de distributie naar de woningen en bedrijven boden de koper- en kabelverbindingen voldoende capaciteit. Inmiddels zijn grote delen van de leidingen door glasvezel vervangen en rukt glasvezel steeds verder op richting de consument. Intussen zijn we toe aan de laatste fase: het aanleggen van glasvezel tot in de meterkast.


    • Glasvezel kan oneindige snelheden aan. Het nieuwe netwerk dat wij aanleggen kan alle snelheden aan, ook naar de woning. De apparatuur voor consumenten is nu al geschikt voor snelheden tot 1Gb/s up- en download naar uw woning, maar dit kan in de toekomst verhoogd worden. Hiervoor hoeven we het glasvezelnetwerk niet aan te passen. De snelheid die u straks thuis heeft, hangt af van de serviceprovider en het dienstenpakket dat u kiest.


    • Allereerst zal de glasvezelverbinding helemaal nieuw zijn en maakt deze gebruik van de allernieuwste technieken die mogelijk zijn. De huidige verbindingen zijn vele tientallen jaren geleden aangelegd.

      De huidige internetverbindingen hebben de eigenschap dat er een significant verschil zit tussen de upload- en downloadsnelheid. De uploadsnelheid van de coaxkabel is 10% of minder dan de downloadsnelheid en bij de telefoonlijn (koper) is deze ongeveer 20% van de downloadsnelheid. Dat heeft tot gevolg dat uw verbinding veel meer tijd nodig heeft om te uploaden. Het uploaden van bestanden zoals foto’s gaat een stuk langzamer.

      Het is daarnaast ook van belang bij het gebruik van (bewakings- en vergader) camera’s en andere beeldverbindingen, de kwaliteit wordt minder met een lage uploadsnelheid. Met glasvezel kunt u bestanden up- en downloaden met dezelfde hoge snelheid, waardoor u geen last heeft van dit soort problemen.

      Een ander groot voordeel is dat iedereen zijn eigen verbinding krijgt, van de woning tot aan de apparatuur van de dienstenleverancier. Hierdoor is uw verbinding stabieler. Bovendien is een glasvezelnetwerk niet gevoelig voor weersomstandigheden en nagenoeg storingsvrij.

      Al met al is een glasvezelnetwerk zeer stabiel met een hoge kwaliteit van levering.


    • Een glasvezelaansluiting is veel minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf,zoals kou of een flinke storm, hebben geen invloed op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus een stuk betrouwbaarder. Ook hebben de kabels geen last van water in de grond. Daarnaast hebben de signalen door de kabels geen last van elkaar en kent glasvezel ook geen invloed van zend- of hoogspanningsmasten.


    • In theorie zou uw verbinding misschien iets beter moeten worden als veel bewoners overstappen op glasvezel. Of u dit merkt is echter de vraag. De internetsnelheid van uw huidige verbinding zal niet hoger worden. De dienstverlening zal op termijn in ieder geval niet beter worden, omdat de oude verbindingen het toenemende dataverkeer niet aan kunnen. Ook zal het onderhoud minder grootschalig worden opgepakt als er veel minder klanten zijn.


    • Vanaf zaterdag 9 april 2022 tot en met zaterdag 1 oktober 2022 (was maandag 18 juli 2022) kunt u zichzelf inschrijven voor een glasvezelverbinding van GlasDraad. Als minstens 35% van de bewoners van de kleine dorpen en buitengebieden van de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen ‘ja’ zegt tegen een glasvezelverbinding, leggen we een nieuw glasvezelnetwerk aan en sluiten we alle ingeschreven bewoners aan op ons netwerk. Het aanbod bestaat uit 2 stappen:

      1. Het aanmelden voor een aansluiting
      2. Het afsluiten van een (1-jarig) abonnement bij een van onze 18 aangesloten serviceproviders om gebruik te maken van de verbinding (tijdens de aanlegperiode).

    • U betaalt aan GlasDraad een eenmalige vastrechtvergoeding voor de aanleg van het glasvezelnetwerk van € 200,- (inclusief btw) en € 2300,- (inclusief btw) als u woonachtig bent in het buitengebied.

      • U betaalt deze pas nadat uw woning ook daadwerkelijk is aangesloten!
      • Aanmelden na de campagne kan ook (mits het aangelegd wordt), maar dan wordt het duurder, minimaal €800,- op basis van een persoonlijke offerte. Indien u geen abonnement afsluit brengt GlasDraad u € 250,- extra in rekening
      • Woont u in het buitengebied en meldt u zich aan na de campagne? Dan betaalt u minimaal €3000,- op basis van een persoonlijke offerte.

      • 1. U betaalt eenmalig het vastrecht van €2300,-
      • 2. U betaalt twee termijnen vastrecht van €1200,-
      • 3. U betaalt eenmalig €100,- vervolgens €20,- per maand. Deze maandelijkse vastrechtvergoeding kunt u na 15 jaar eenmalig afkopen voor €15,-

    • U betaalt gewoon de maandelijkse kosten voor uw abonnement aan de door u gekozen serviceprovider.


    • Het is mogelijk om u achteraf aan te melden. De kosten zullen dan echter wel veel hoger zijn dan de afkoop van de vastrechtvergoeding die wij u tijdens de vraagbundeling aanbieden.

      U betaalt bij een inschrijving na de vraagbundeling de daadwerkelijke aanlegkosten per meter. De aannemer moet speciaal voor uw woning terugkomen, er moeten apart kabels ingekocht en aangelegd worden en de graafmachines zullen de grond opnieuw open moeten graven.

      U betaalt voor een na-aansluiting daarom minimaal €800,- of €3000,- (wanneer u in het buitengebied woont) op basis van een offerte, afhankelijk van de situatie bij uw woning. Het is dus een stuk voordeliger wanneer u zich voor 18 juli 2022 inschrijft.


    • GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen legt een compleet nieuw netwerk aan. Het is wel de bedoeling dat dit netwerk gebruikt wordt als het aangelegd is. Mocht u toch geen gebruik maken van de aansluiting, dan brengt GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen eenmalig € 250,- extra in rekening.


    • Het afnemen van diensten bij een serviceprovider is het eerste jaar verplicht. Als u geen abonnement afneemt, dan betaalt u eenmalig extra serviceproviderkosten van € 250,-. Deze kosten dienen als compensatie voor het niet afnemen van een abonnement.


    • U kunt een abonnement bij een serviceprovider na een jaar opzeggen. Indien u het abonnement na een jaar opzegt, blijft u de glasvezelaansluiting behouden en hoeft u geen extra kosten te betalen. Uiteraard kunt u ook na een jaar wisselen van provider of overstappen naar uw oude verbinding.


    • De komst van glasvezel is een eenmalige kans. Als er voldoende animo is onder de bewoners van de kleine dorpen en buitengebieden Hulst, Sluis en Terneuzen, leggen we een nieuw glasvezelnetwerk aan voor de bewoners die zijn ingeschreven. Mochten we de 35% inschrijvingen niet halen, dan zal er niet snel een andere partij een glasvezelnetwerk komen aanleggen.


    • Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. In de praktijk blijkt het erg moeilijk om over een 100% nauwkeurige adressenlijst te beschikken. Staat uw adres niet in de postcodecheck, maar valt uw adres wel in het gebied, dan kunt u het webformulier invullen of stuur een email naar zeeuwsvlaanderen@glasdraad.nl.


    • U kunt zich eenvoudig via onze website inschrijven. U wordt gevraagd om uw gegevens in te vullen. Als we de 35% hebben gehaald, moet u voor zomer 2024 een abonnement afsluiten. Dit kan uw huidige provider zijn als u nu gebruik maakt van internet en televisie via uw telefoonlijn, maar dat hoeft niet.

      U krijgt voldoende tijd om te kiezen voor een provider, zodat u een goede keuze kunt maken.


    • U kunt zich inschrijven tot en met 18 juli 2022. Tot deze datum profiteert u van ons eenmalige aanbod. Als u zich na deze datum wilt inschrijven, betaalt u de kosten voor de glasvezelaansluiting op basis van een persoonlijke offerte van minimaal €800,-. Woont u in het buitengebied en meldt u zich aan na de campagne? Dan betaalt u minimaal €3000,- op basis van een persoonlijke offerte.


    • Het is mogelijk om uw woning of bedrijf achteraf aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van GlasDraad. De kosten zullen dan echter wel veel hoger zijn dan de vastrechtvergoeding die wij u nu tijdens deze campagneperiode aanbieden.


    • Nee, u kunt zich ook op andere manieren inschrijven. Het team van GlasDraad staat voor u klaar:

      • Via 0115 - 51 00 00: u kunt ons altijd persoonlijk bellen. Op werkdagen zijn wij beschikbaar van 09:00-18:00. Wij kunnen u direct telefonisch inschrijven en helpen met uw vragen.
      • Op onze informatiemomenten
      • Tijdens een persoonlijke huisafspraak. Wij komen graag langs om u persoonlijk te helpen met uw keuze en om in te schrijven, maak een afspraak via 0115 - 51 00 00 of zeeuwsvlaanderen@glasdraad.nl en dan komen we persoonlijk bij u langs.


    • Enkele uren na de verwerking van uw inschrijving krijgt u per mail een bevestiging van inschrijving. Deze bevestiging is het bewijs dat u ingeschreven staat. Alle aangemelde adressen krijgen van ons een vlaggetje in de tuin. Daarmee helpt u het project enorm. Hoe meer uw buren en alle andere bewoners van uw dorp zien dat er buren zich aanmelden hoe meer iedereen erover praat en erover nadenkt!


    • Als u zich ingeschreven heeft streven wij ernaar om zo snel mogelijk een vlaggetje te plaatsen. Helaas worden vlaggetjes soms meegenomen. Als dat gebeurt en u wil weer een nieuw vlaggetje, dan kunt u contact opnemen met zeeuwsvlaanderen@glasdraad.nl


    • Het kan natuurlijk voorkomen dat u veel baat heeft bij een tweede glasvezelaansluiting bij uw woning of in combinatie met een bedrijf. Dit is in veel gevallen mogelijk. Voor de extra glasvezelaansluiting geldt hetzelfde aanbod, u betaalt €200,- aan vastrechtvergoeding en neemt daarnaast een abonnement af bij een van onze serviceproviders. Voor het buitengebied is deze vergoeding €2300,-.


    • Het team van GlasDraad staat altijd voor u klaar om u persoonlijk te helpen. Maak vooral een afspraak met ons en we komen u persoonlijk, uiteraard vrijblijvend, thuis helpen. U kunt ons bereiken via het telefoonnummer: 0115 - 51 00 00.


    • Glasvezel biedt mogelijkheden, ook voor ouderen. Hieronder een paar belangrijke voordelen:

      • Veel glasvezelabonnementen zijn vaak goedkoper dan uw huidige abonnement, door de concurrerende tarieven.
      • Bij veel partijen kunt u uw huidige abonnement overzetten naar de glasvezel waarbij u profiteert van de betere stabiliteit en kwaliteit van uw TV en internet.
      • Glasvezel biedt nieuwe mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Hoewel u dat op dit moment wellicht nog niet nodig heeft, kan dat er in de toekomst voor zorgen dat u langer thuis kan blijven wonen door de handige technische hulpmiddelen voor ouderen.
      • Glasvezel draagt bij aan de verkoopbaarheid van uw woning. Soms zeggen makelaars zelfs dat een woning meer waard wordt met glasvezel. Dat vinden wij overdreven, maar een eventuele toekomstige koper van een woning met glasvezel hoeft niet die aansluiting nog te betalen.
      • Of u nu oud of jong bent; ongestoord televisie kijken naar de zenders die u graag wilt zien is gewoon fijn. Om dat te garanderen is glasvezel belangrijk omdat er daardoor vele service providers zijn die tv diensten blijven bieden. U kunt dus eventueel overstappen als uw huidige provider een zender niet meer aanbiedt. Of als u daar apart voor moet betalen.

      Advies van uw kinderen?

      GlasDraad komt met de projecten overal in het land uiteraard vele bewoners tegen die al op leeftijd zijn. Wij adviseren vaak aan ouderen om ook de kinderen even te betrekken bij de vraag of een glasvezelaansluiting een verstandige keuze is.

      Uw kinderen kunnen natuurlijk goed inschatten of een glasvezelverbinding ook voor u een goede keuze kan zijn.

      Glasvezel zorgt voor leefbaarheid in een regio en dat is goed voor ouderen

      Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen een computer waarop veel online wordt gedaan, hebben we allemaal een telefoon en kijken we nog altijd veel televisie.

      Veel mensen willen buiten de stad wonen, maar willen dan wel alle voorzieningen hebben die ze gewend zijn. Glasvezel is naast een goede woon werk verbinding een belangrijke infrastructuur voor een regio. Door deze netwerken komen er meer bewoners naar een regio of beter: blijven de bewoners in de regio. Hierdoor blijven kleine winkels, cafe’s, scholen, sportverenigingen ook in de regio en daardoor is het ook voor u als oudere prettig wonen met faciliteiten die anders zouden verdwijnen.


    • Veel mensen denken bij een glasvezelverbinding vaak direct aan een goede internetverbinding. Naast de goede internetverbinding biedt de glasvezelverbinding ook veel mogelijkheden voor televisie. Met uw huidige verbinding via de coax-kabel of de koperdraad heeft u wellicht vaak last van storingen. Een glasvezelaansluiting is veel minder storingsgevoelig dan uw huidige verbinding. Invloeden van buitenaf, zoals kou of een flinke storm, hebben geen invloed op uw glasvezelverbinding. Dat maakt een glasvezelaansluiting dus een stuk betrouwbaarder en de kwaliteit van uw televisiebeelden een stuk beter.


    • Ja, u kunt uw huidige telefoonnummer behouden. Als u uw telefoonnummer wilt behouden kunt u dit aangeven bij de serviceprovider waarbij u een glasvezelabonnement afneemt, dit is altijd gratis, en de serviceproviders zijn verplicht om uw telefoonnummer om te zetten op uw verzoek


    • Overstappen is vaak eenvoudiger dan u denkt. De providers en het team van GlasDraad staan altijd klaar voor uw vragen en om u te helpen. Daarnaast bieden de meeste serviceproviders ook overstapservice aan, gratis of tegen een laag tarief. Er komt dan persoonlijk een monteur bij u langs om u te helpen met overstappen naar een nieuwe serviceprovider.


    • Het team van GlasDraad staat altijd voor u klaar om u persoonlijk te helpen. Maak vooral een afspraak met ons en we komen u persoonlijk, uiteraard vrijblijvend, thuis helpen. U kunt ons bereiken via het telefoonnummer: 0115 - 51 00 00.


    • Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferencing, het delen van zeer grote bestanden, maar ook beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het toenemend dataverkeer door toekomstige ontwikkelingen, zoals smart farming, 3D-beeldbellen en zorg op afstand, maar natuurlijk ook voor uw website en online verkoop.


    • Veel van onze serviceproviders hebben ook een zakelijk aanbod. Ideaal voor MKB en ZZP’ers. Afhankelijk van uw wensen adviseren wij om met deze partijen of met uw ICT specialist de mogelijkheden te bekijken. Soms moeten voor specifieke eisen andere dan standaard abonnementen geleverd worden. Uw service provider en ICT partner kunnen u hierbij helpen. Er zijn ook speciale providers voor MKB en zakelijke dienstverlening actief op het netwerk.


    • U kunt zichzelf inschrijven via de website. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven dat u een zakelijke inschrijving doet.


    • Bij uw lokale ICT-bedrijven kunt u terecht met al uw vragen over zakelijke ICT-oplossingen. Maar uiteraard bieden ook de providers zakelijk advies.


    • De kosten voor een zakelijke glasvezel aansluiting zijn gelijk aan de particuliere aansluiting met als verschil dat u een btw-factuur op uw bedrijfsnaam krijgt. Voor de kosten van een abonnement verwijzen wij u naar de serviceproviders. U kunt op een zakelijke glasvezel aansluiting gewoon kiezen uit alle abonnementsvormen.


    • Ja, de kosten voor de vastrechtvergoeding zijn inclusief btw.


    • Het kan natuurlijk voorkomen dat u veel baat heeft bij een tweede (of derde) glasvezelaansluiting voor uw bedrijf. Dit is in veel gevallen mogelijk. Voor een extra glasvezelaansluiting geldt hetzelfde aanbod, u betaalt €200,- (als u woonachtig bent in de kleine dorpen) aan vastrechtvergoeding en neemt daarnaast een abonnement af bij een van onze serviceproviders. U betaalt €2300,- als u woonachtig bent in het buitengebied. Neem voor de mogelijkheden contact op met het team van GlasDraad via email of 0115 - 51 00 00 .


    • De kosten zijn afhankelijk van uw specifieke wensen op basis van serviceprovider, snelheid, service niveaus en extra diensten. Er zijn al zakelijke internetabonnementen vanaf € 50,-- per maand excl. btw.


    • De zakelijke serviceproviders leveren vaste IP adressen of reeksen van IP adressen. Ook sommige particuliere providers werken met vaste IP adressen. Voor meer informatie daarover verwijzen wij naar de service providers.


    • Ja, dat kan in bijna alle gevallen wel. Mocht uw systeem werken met uw (huidige) DSL-kabel, dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Voor een veilige werking van een alarmsysteem via glasvezel wordt wel vaak een UPS/noodstroomvoorziening geadviseerd. Hier zijn geen hoge kosten aan verbonden. Wel adviseren wij u om altijd even contact op te nemen met de leverancier van uw alarmsysteem om dit na te vragen. De huidige alarmsystemen zijn ook vaak uitgerust met een mobiele sim-kaart voor als de stroom uitvalt of als de verbinding bewust wordt verbroken. Ook kunt u daar informatie krijgen of uw oplossing nog voldoet aan de verzekeringseisen.


    • Elk VOIP telefoniesysteem werkt op glasvezel. Bij oudere PABX systemen moet mogelijk een aanpassing gedaan worden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw ICT dienstverlener of naar uw apparatuur leverancier.


    • Wij vinden het belangrijk dat u een abonnement kunt kiezen dat bij uw persoonlijke situatie past. Daarom bieden diverse onafhankelijke serviceproviders hun diensten over ons netwerk aan. U kunt kiezen uit meer dan 18 gerenommeerde serviceproviders. Klik hier voor een overzicht van alle serviceproviders.


    • U kunt zichzelf nu al oriënteren voor een glasvezelabonnement bij een serviceprovider. U hoeft pas een keuze te maken wanneer wij klaar zijn met de aanleg van de glasvezelaansluiting in uw woning. U krijgt hier uiteraard ruim van tevoren bericht over. Voor het oriënteren kunt u gebruik maken van de volgende postcode-huisnummercombinatie: 2132ML 888*. *Dit is een fictief adres. U kunt geen diensten bestellen op dit adres.


    • De diensten worden geleverd door de serviceproviders die op de website vermeld staan. Op hun websites kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken die zij over glasvezel aanbieden. Gemiddeld genomen gaat het om maandbedragen tussen de €47,50 tot €74,50,- voor de alles-in-1 pakketten en beginnen de internetabonnementen zonder TV al vanaf € 35 euro. De kosten voor de abonnementen zijn veelal lager dan de maandelijkse kosten die u betaalt voor uw huidige abonnement. Met postcode-huisnummer: 2132ML 888 kunt u alvast de pakketten bij de serviceproviders bekijken en vergelijken.


    • Nee, GlasDraad is enkel de eigenaar van het netwerk en zorgt voor de aanleg en onderhoud van het netwerk. Het glasvezelnetwerk dat wordt aangelegd is een open netwerk, dat wil zeggen dat alle providers die hun diensten over het netwerk willen en kunnen aanbieden welkom zijn. Dit zorgt ervoor dat u als bewoner een grote keuzevrijheid heeft en altijd kunt overstappen naar een andere provider. U kunt bij een van de serviceproviders terecht om een abonnement af te nemen. Het specifieke aanbod, zoals snelheden en televisiepakketten, verschilt per provider.


    • U maakt een keuze welke serviceprovider met welk pakket het beste bij uw situatie past. Dit kan uw huidige provider zijn als u nu gebruik maakt van de telefoonlijn voor internet, maar dat hoeft niet. U kunt zich pas inschrijven bij één van onze serviceproviders na de vraagbundeling. Wij zullen u na de vraagbundeling verder informeren over het inschrijven bij de providers en vanaf welk moment dat mogelijk is.


    • Dat is voor iedere situatie anders. U kunt het beste bepalen welke snelheid u nodig heeft aan de hand van uw huidige datagebruik. Als er in uw huishouden veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de internetverbinding door bijvoorbeeld tv, telefoneren, online werken, gamen, studeren en online bankieren, dan is een hogere snelheid nodig. Daarnaast kunt u op een rij zetten hoeveel apparaten er verbonden zijn aan het wifi-netwerk, denk daarbij aan televisies, maar ook game-consoles, streamingapparaten en slimme apparaten. Internet via glasvezel biedt stabiele up- en downloadsnelheden vanaf 50 Mbit/s tot wel 1.000 Mbit/s. U kunt in de meeste gevallen uw abonnement bij de provider per maand wijzigen, dus mocht het zo zijn dat u meer snelheid nodig blijkt te hebben, dan kunt u altijd een hogere snelheid afnemen. Voor meer informatie hierover kunt u het beste contact opnemen met een van de serviceproviders.


    • De serviceproviders zijn landelijke partijen en leveren in heel Nederland glasvezelabonnementen. Zij bieden hun diensten aan voor zeer concurrerende tarieven, die veelal lager zullen zijn dan uw huidige abonnementskosten, juist omdat er concurrentie plaatsvindt op de glasvezel.


    • Het is natuurlijk ook mogelijk om alleen een abonnement voor internet en/of telefonie te nemen. De kosten voor de internet-only abonnementen zijn lager dan de alles-in-1 pakketten. U heeft al een internet-only abonnement vanaf €30,- per maand.


    • De zenderpakketten van de glasvezelabonnementen komen overeen met de zenderpakketten van uw huidige abonnementen. Je kunt via de provider naar keuze ook ViaPlay, Ziggo sports of Fox Sports bestellen. Tegenwoordig zit ESPN Eredivisie in veel basispakketten, maar dit kan ook apart besteld worden. Kortom, u kunt ook via de glasvezel naar naar uw favoriete sport zenders blijven kijken.


    • Wij vragen aan u om gebruik te maken van de glasvezel. Indien u nu een abonnement heeft bij een van de serviceproviders die ook levert over onze glasvezel hoeft u niet over te stappen naar een andere serviceprovider, maar kunt u bij uw huidige serviceprovider een glasvezelabonnement afsluiten. Uiteraard kunt u wel overstappen als een andere provider een mooie aanbieding voor u heeft.

      Indien u bij een provider zit die niet levert over de glasvezel dan moet u 1 jaar gebruik maken van de glasvezel. Dit kan door naast uw huidige serviceprovider 1 jaar een abonnement via de glasvezel af te sluiten. Of u kiest ervoor om bijvoorbeeld het TV abonnement bij uw huidige serviceprovider te houden en een internet + bellen abonnement via een andere serviceprovider. Na 1 jaar kunt u dan weer kiezen wat u doet.


    • GlasDraad zal een jaar nodig hebben om iedereen aan te sluiten. Als een woning wordt aangesloten kan kort daarna gebruik gemaakt worden van de glasvezel. Wij geven echter iedereen de tijd tot het einde van de aanleg om een abonnement af te sluiten.


    • Wij adviseren om uw huidige abonnement pas op te zeggen als uw glasvezelverbinding werkt en uw abonnement geactiveerd is. Zo voorkomt u dat u een periode zonder televisie, internet en/of telefonie komt te zitten. Als u bij uw bestaande service provider blijft, neemt deze die zorg uit handen.


    • Ja, in veel gevallen kan dit. Als u overstapt naar glasvezel en bij uw huidige provider blijft kan dat zeker. Als u bijvoorbeeld nu een e-mailadres hebt van een KPN-provider en u blijft bij één van de KPN-providers dan kunt u uw emailadres ook meenemen. Als u overstapt naar een andere provider dan bestaat de kans dat het e-mailadres komt te vervallen. Sommige providers bieden dan wel de mogelijkheid om het aan te houden, maar vragen daar een vergoeding voor. Alle provider-onafhankelijke e-mailadressen zoals Hotmail en Gmail blijven natuurlijk ook gewoon werken. Wij raden ook altijd aan om een provider-onafhankelijk e-mailadres aan te maken.


    • Dat kan heel gemakkelijk. U kunt hier informatie vinden om een e-mailadres bij Gmail aan te maken of hier informatie vinden om een e-mailadres bij Outlook aan te maken.


    • U kunt alle apparatuur aansluiten die met internet verbonden kan worden. Denk daarbij aan televisies, home theater sets, game consoles (XBOX, Playstation etc.), internetradio, Apple TV en zogenaamde smart home systemen, zoals slimme thermostaten. Daarnaast ook laptops, tablets, pc’s en alle andere apparatuur die wifi heeft of die u met een stekker op een modem kunt aansluiten. Ook kunnen de meeste bewakingscamera’s en alarmsystemen aangesloten worden (let wel op de classificatie). Bovendien kunt u ook denken aan hulpapparatuur voor thuiszorg, ouderenzorg en medische apparatuur. Kortom, eigenlijk alles dat u kunt verbinden met het internet (via wifi of een kabeltje) kan worden aangesloten op de glasvezelverbinding.


    • Ja, maar het verschilt per aanbieder en abonnement hoeveel televisies u kunt aansluiten. Bij de meeste particuliere pakketten kunt u circa 3 à 4 televisies aansluiten, maar bij sommigen tot wel 6 of 8.


    • Normaal gesproken heeft iedereen een dect-systeem en die kunt u gewoon aansluiten. Voor andere systemen, bijvoorbeeld zakelijk, kunt u het beste even contact zoeken met uw ICT dienstverelener of service provider.


    • Ja, dat kan in bijna alle gevallen wel. Mocht uw systeem werken met uw (huidige) DSL-kabel, dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Voor een veilige werking van een alarmsysteem via glasvezel wordt wel vaak een UPS/noodstroomvoorziening geadviseerd. Hier zijn geen hoge kosten aan verbonden. Wel adviseren wij u om altijd even contact op te nemen met de leverancier van uw alarmsysteem om dit na te vragen. De huidige alarmsystemen zijn ook vaak uitgerust met een mobiele sim-kaart voor als de stroom uitvalt of als de verbinding bewust wordt verbroken. Ook kunt u daar informatie krijgen of uw oplossing nog voldoet aan de verzekeringseisen.


    • Dat kan. U neemt dan een dienstenpakket af met alleen internet of een dienstenpakket met internet + bellen bij de serviceprovider van uw keuze. U moet dan wel uw schotel abonnement aanhouden en de televisie met de schotel verbonden houden.


    • In veel gevallen kunt u uw huidige bekabeling in de woning blijven gebruiken. Als u kiest voor interactieve televisie dan dient uw tv aangesloten te worden door middel van een UTP-kabel op de modem. Als u een UTP-kabel heeft in de woning dan kunt u deze blijven gebruiken. Het is van belang dat het gaat om een cat. 5e of een cat. 6 UTP-kabel. Uiteraard staat het team van GlasDraad altijd voor u klaar om u te adviseren. Maakt u nu gebruik van de coax kabel dan moet deze wel vervangen worden door een utp kabel als deze niet aanwezig. De providers bieden altijd monteurs om u hierbij te helpen. Ook is er een service provider die TV diensten over glasvezel levert en die gebruik maakt van de coax kabels in huis.


    • Stabiel internet, telefonie en televisie worden doorgaans gezien als basisvoorziening. Maar dit is in Nederland en Europa niet zo georganiseerd. De leveranciers van de telefoon- of coaxkabel, en tegenwoordig ook glasvezel, worden niet gesteund door de overheid of andere subsidies. De eigenaren van de telefoonkabel en coax verdienen de aanleg van het netwerk terug omdat ze zelf diensten over het netwerk leveren. In de abonnementsprijzen zijn aanleg en onderhoud verrekend. De grote partijen in Nederland kiezen er voor om niet te investeren in ‘dure’ gebieden die gekenmerkt worden door lange afstanden, lastige infrastructuur of kleine aantallen aansluitingen.

      GlasDraad heeft de ambitie om bewoners en ondernemers in dit soort gebieden juist wel toegang te geven tot een betrouwbaar én betaalbaar glasvezelnetwerk. De kosten zijn echter wel veel hoger dan in de grotere steden van Nederland. Daarom hebben wij een aanbod gemaakt voor de adressen in de kleine dorpen en buitengebieden Hulst, Sluis en Terneuzen. GlasDraad vraagt een relatief kleine bijdrage en zorgt zelf voor de overige financiering en investeringen. Dit is uniek in de markt. Grote providers nemen deze adressen nooit mee, aangezien die voor hen veel te duur zijn. Er bestaat een zeer groot verschil in aanlegkosten tussen kernen en de buitengebieden. Onvermijdelijk is dit ook terug te zien in het aanbod van GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen. Om de glasvezelaansluiting voor iedereen in het gebied beschikbaar te maken, zijn wij genoodzaakt van iedereen een bijdrage te vragen.


    • De kosten van de glasvezelaansluiting worden pas in rekening gebracht nadat de aansluiting in uw woning opgeleverd is.


    • Nee, u betaalt tijdens de vraagbundelingperiode geen extra kosten. Doordat de vraagbundeling wordt gevoerd op basis van collectief inschrijven van 35% van de bewoners, is de prijs voor iedereen gelijk. U hoeft daarom geen aparte aanlegkosten per meter te betalen.


    • Het vastrecht blijft altijd hetzelfde, ongeacht het uiteindelijke aantal bewoners dat een glasvezelaansluiting neemt.


    • U heeft tijdens de vraagbundeling een contract met GlasDraad afgesloten. Door uw verhuizing moet dit in samenspraak met de nieuwe bewoner worden overgezet op naam van de nieuwe bewoner. Dit kan via het SEPA-wijzigingsformulier. Voor de nieuwe bewoner geldt dan dezelfde vastrechtvergoeding als voor u. Hij hoeft niet meer te betalen.


    • Als de aansluiting is gerealiseerd en u heeft de eenmalige vastrechtvergoeding betaald, dan hoeft er geen vastrechtvergoeding voor de glasvezelaansluiting meer betaald te worden voor dit adres. Niet door de huidige bewoners, noch door de nieuwe bewoners.


    • Dat is geen probleem! Dit kunt u regelen via een SEPA wijzigingsformulier. Klik hier om het SEPA wijzigingsformulier te downloaden.


    • Conform de Telecommunicatiewet is het aanleggen van glasvezelnetwerken in ons land voorbehouden aan telecom/marktpartijen. De partijen mogen geen steun krijgen van een provincie of gemeente. Dat zou “staatssteun” zijn en dat is verboden. Toch worden sommige initiatieven (mede)gefinancierd via overheidssubsidies. Dit gebeurt soms. Hiervoor gelden echter heel strenge voorwaarden en regels, waardoor altijd maar een deel van de adressen in aanmerking komt. Dit mag bijvoorbeeld alleen voor die adressen waar heel slecht internet of zelfs geen internet mogelijk is. Het gaat dan bijvoorbeeld alleen om de buitengebieden.


    • Als tijdens de vraagbundeling 35% van de bewoners zich inschrijft, dan gaat de aanleg van glasvezel plaatsvinden. De globale planning is dat de aanleg start in het najaar van 2022 en dat alle huisaansluitingen eind 2023 gereed zullen zijn. Als de eerste huisaansluitingen gereed zijn, kunnen er al wel direct diensten geleverd worden.


    • GlasDraad probeert er samen met de aannemer uiteraard voor te zorgen dat de planning die wordt gecommuniceerd wordt aangehouden. Maar de planning is te allen tijde afhankelijk van externe omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat er vertraging wordt opgelopen. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen, zoals extreme weersomstandigheden, maar ook vertragingen op het gebied van vergunningen. Als de planning vertraging oploopt, zien wij erop toe dat dit wordt gecommuniceerd naar de bewoners via een digitale bouwbrief.


    • Als er een exacte planning bekend is, dan communiceren wij dat via een digitale bouwbrief en publiceren wij deze op onze website. De planning is ingedeeld per deelgebied. Elk deelgebied wordt aangelegd in een bepaalde periode. U zult via deze planning dus ongeveer, maar niet exact, weten wanneer uw woning wordt aangesloten. Van de aannemer ontvangt u persoonlijke brieven met een datum voor de woningschouw en het aansluiten van uw woning. U weet vanaf dat moment exact wanneer dit zal plaatsvinden, zodat u hier rekening mee kunt houden.


    • Als 35% van de bewoners in de kleine dorpen en buitengebieden van de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen zich inschrijft tot en met 18 juli, dan gaat de aanleg definitief door. Alle ingeschreven adressen zullen dan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het glasvezelnetwerk dat GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen aanlegt is een geheel nieuw netwerk, zowel de hoofdinfrastructuur als de huisaansluitingen.


    • De aanleg van het glasvezelnetwerk verloopt in zes stappen:

      Stap 1: Informatievoorziening
      Wanneer wij met de aanleg in uw gebied starten, nodigen wij u persoonlijk uit voor diverse informatiemomenten bij u in de buurt. Ook kunt u alle informatie terugvinden op onze website.

      Stap 2: Woningschouw en persoonlijk advies
      Voordat uw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk, stuurt de aannemer u een brief met daarin de datum wanneer zij langskomen voor de woningschouw of een verzoek voor een zelf- schouw op afstand via internet. Uw aansluiting wordt meestal gerealiseerd in de meterkast. Mocht dat niet kunnen dan zal in overleg met u een andere plaats gekozen worden. Ook wordt er gekeken hoe de kabel het beste vanaf de weg naar uw woning gebracht kan worden. Dit gaat uiteraard allemaal in overleg met u.

      Stap 3: Aanleg in uw straat
      Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat. Hiervoor wordt een sleuf in de berm gegraven en van woning tot woning een netwerk aangelegd. De werkzaamheden zullen circa één tot twee werkdagen duren en natuurlijk beperken we de overlast tot een minimum.

      Stap 4: Glasvezelaansluiting naar uw pand
      Voor het aanleggen van de glasvezelaansluiting naar uw woning werken we in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel gedeeltelijk een geul gegraven. De manier waarop dit gebeurt zal tijdens de woningschouw besproken worden.

      Stap 5: Aansluiting in uw woning
      De glasvezel ligt nu tegen de gevel van uw woning. Een van onze monteurs zorgt er vervolgens voor dat de glasvezel in uw woning wordt aangesloten. Via een kleine opening in de voorgevel, wordt de kabel naar binnen gebracht. De kabel wordt daarna aangesloten op een glasvezelmodem. In de meeste gevallen is dat in de meterkast.

      Stap 6: Activeren tv, telefoon en internet
      Als laatste stap activeert de gekozen serviceprovider uw abonnement. Dit gebeurt zodra de service provider van Glasdraad de melding heeft gekregen dat uw woning gereed is en dat het centrale systeem ook gereed is. Zodra het modem van de provider is aangesloten en het signaal is geactiveerd, kunt u gebruikmaken van interactieve televisie, razendsnel internet en voordelig bellen. Uiteraard laat uw serviceprovider u weten wanneer het zover is.


    • Voor het aanleggen van de glasvezelaansluiting naar uw woning werken we in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel gedeeltelijk een geul gegraven. De manier waarop dit gebeurt zal tijdens de woningschouw besproken worden.


    • De aansluiting wordt meestal gerealiseerd in uw meterkast. Mocht dat praktisch niet mogelijk zijn, dan wordt in overleg met u een andere plaats gekozen. Ook wanneer het voor uw situatie beter is om de aansluiting elders in de woning te realiseren kunt u dat bespreken met de aannemer. Tijdens de aanleg komt onze aannemer bij u langs om de situatie te beoordelen. Dit noemen wij de woningschouw.


    • U ontvangt van de aannemer van GlasDraad een brief met daarin een datum en tijdstip waarop uw woning zal worden geschouwd en vervolgens aangesloten. Indien u dit wilt wijzigen kunt u in overleg met de aannemer een andere afspraak maken om uw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. In de regel duurt het ongeveer een uur om uw woning aan te sluiten. Vaak is de aannemer in de buurt aanwezig en zal de woningen in een ronde meenemen.


    • Via de postcodecheck kunt u controleren of uw adres door GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. GlasDraad sluit ook uw huurwoning graag aan. In Nederland mogen huurders zichzelf aanmelden voor een aansluiting op glasvezel. U komt dus gewoon in aanmerking voor een aansluiting.

      Het kan zijn dat de eigenaar van de woning het adres heeft aangemeld. Bijvoorbeeld als het om een woning van de woningcooperatie betreft. In dat geval hoeft u zich niet nogmaals aan te melden en is de huiseigenaar voor ons de contractant.


    • De kosten voor huurders van woningen zijn hetzelfde als voor huiseigenaren. Het aanbod is hetzelfde. U betaalt een eenmalige vastrechtvergoeding voor het glasvezelnetwerk aan GlasDraad. Daarnaast betaalt u de maandelijkse kosten voor uw abonnement aan de serviceprovider.

      Het kan zijn dat de eigenaar van de woning het adres heeft aangemeld. Bijvoorbeeld als het om een woning van de woningcooperatie betreft. In dat geval hoeft u zich niet nogmaals aan te melden en is de huiseigenaar voor ons de contractant.


    • Als de aansluiting gerealiseerd is en u heeft de vastrechtvergoeding betaald, hoeft de vastrechtvergoeding niet meer betaald te worden voor dit adres. Een nieuwe huurder kan de glasvezel op uw adres overnemen. Mocht u de woning overdragen, dan is het advies om voor uw vastrechtvergoeding een overname te laten betalen. U krijgt de eenmalige vastrechtvergoeding niet van GlasDraad retour als u verhuist.

      Het kan zijn dat de eigenaar van de woning het adres heeft aangemeld. Bijvoorbeeld als het om een woning van de woningcooperatie betreft. In dat geval hoeft u zich niet nogmaals aan te melden en is de huiseigenaar voor ons de contractant.


    • GlasDraad is opgericht met de ambitie om bewoners en ondernemers in het buitengebied en de kleine dorpen toegang te geven tot het supersnelle, betrouwbare én betaalbare glasvezelnetwerk. We zijn in verschillende gebieden in Nederland actief met campagnes en de aanleg van glasvezel. Gesteund door de beursgenoteerde investeringsmaatschappij TINC, met volop expertise en ervaring in eigen huis als het gaat om de uitrol en aanleg van glasvezel in heel Nederland.


    • GlasDraad heeft al vele bewoners uit buitengebieden en kleine dorpen in heel Nederland aangesloten op glasvezelnetwerken. Voor ieder project hanteren wij een andere handelsnaam die past bij dat deelgebied. Als bewoner van de kleine dorpen en buitengebieden van de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen sluit u bij inschrijving een contract af met GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen BV. U krijgt dus ook een factuur van GlasDraad Zeeuws-Vlaanderen BV.